loading...
بارسایی ها
احسان بازدید : 57 پنجشنبه 02 بهمن 1393 نظرات (0)

بارسلونا با پپ گواردیولا دوران بسیار خوبی را سپری کرد. این مربی اسپانیایی توانست با زنده کردن تیکی تاکا که یوهان کرایف پایه گذار آن بود بهترین نتایج را به دست آورد. او در چهار سالی که هدایت آبی-اناریها را برعهده داشت 14 جام به دست آورد تا به عنوان بهترین سرمربی تاریخ آبی-اناریها انتخاب شود.

گواردیولا با 14 جامی که به دست آورد به پرافتخاترین مربی این باشگاه اسپانیایی هم تبدیل شد. تیم گواردیولا بهترین بازیها را به نمایش می گذاشت و بسیاری این تیم را بهترین تیم تاریخ فوتبال جهان دانستند. سرآلکس فرگوسن وقتی در فینال لیگ قهرمانان اروپا برابر بارسلونا بازی را واگذار کرد در اعترافی جالب که بیانگر درماندگی او رویارویی برابر شاگردان گواردیولا بود اعلام کرد که بارسلونا بهترین تیمی است که تا الان با آن بازی کرده است.

وقتی مربی مانند فرگوسن چنین سخنی را درباره بارسلونا بر زبان می آورد نشان می دهد که حداقل آبی-اناریها یکی از بهترین تیم های تاریخ فوتبال جهان بوده اند. دوران گواردیولا در آبی-اناریها عصر طلایی تیکی تاکا بود. به عبارت دیگر تیکی تاکا در دوران پپ به اوج خود رسید. همه می دانستند که بارسلونا چگونه بازی می کند با این حال ترسی که از این تیم وجود داشت باعث شده بود تا آبی-اناریها قبل از هر بازی بنده باشند البته این بدین معنا نبود که تیمی وجود ندارد که برابر بارسلونا به پیروزی برسد. ژوزه مورینیو طغیان گر تیکی تاکا به شمار می آید. این مربی پرتغالی با بازی دفاعی بسته و چشم بستن به ضد حملات توانست بارسلونا را از نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا حذف کند و اعلام کند که دوران تیکی تاکا به پایان رسیده است و حق با آقای خاص هم بود.

گواردیولا تیکی تاکا را به اوج خود رساند اما هر صعودی سقوطی هم دارد بسان فواره ای از آب که هر چه بالاتر رود باید فرود آمدنی را برای آن هم تصور کرد. گواردیولا به هر دلیلی بود که از آبی-اناریها جدا شد. خود او اینگونه اعلام کرد که دیگر خسته شده بود و چیزی برای گفتن و ارائه نداشت اما موضوع عمیق تر و ژرف تر از این چیزی بود که گواردیولا بر زبان آورد چرا که او مربی است که همواره چیزهای زیادی برای گفتن داشت. آرین روبن ستاره هلندی بایرن مونیخ درباره گواردیولا می گوید که او دیوانه تاکتیک است تا جایکه شب ها هم خواب تاکتیک می بیند و در ذهن برنامه مرور می کنند. بنابرین خستگی دلیل جدایی سرمربی آبی-اناریها از این تیم نبود.چه بسا او به این نتیجه رسید بود که تیکی تاکای او دیگر برای همه شناخته شده است و او چون ابزار لازم را برای تغییر نداشت تصمیم گرفت از این تیم جدا شود تا همواره چهره محبوب نوکمپ باقی بماند.

بارسلونا بعد از گواردیولا دیگر نتوانست دوران خوبی را سپری کند. ویلانووا می توانست با آبی-اناریها نتایج خوبی به دست آورد اما بیماری به او مجال نداد. آبی-اناریها خراردو مارتینو را به عنوان سرمربی جدید خود انتخاب کردند اما این مربی آرژانتینی فصل بسیار بدی را پشت سرگذاشت و بارسلونا فصل قبل نتوانست عنوان قهرمانی را در هیچ جامی به دست آورد. سبک بازی آبی-اناریها برای همه رو شده بود. این تیم توپ و میدان را در اختیار می گرفت و مدام توپ را به حرکت در می آورد اما نمی توانست گلزنی کنند یا اگر هم به گل می رسید خط دفاعی این تیم آنقدر ضعیف بود که گل های زده را بر باد می داد.

آبی-اناریها دست بک دامن لوئیس انریکه زدند و امیدوار بودند که با این مربی جوان بتوانند دوران طلایی پپ گواردیولا را دوباره زنده کنند اما به نظر می رسد که انریکه هم مرد این ماموریت سنگین نیست. تیم انریکه در ابتدا نشان داد که می تواند در جام های مختلف از شانس های اصلی کسب عنوان قهرمانی باشد اما پیروزیهای این تیم تداوم زیادی نیاورد و شکست برابر رئال مادرید و پاری سن ژرمن این تیم را در بحران فرو برد. لوئیس انریکه بدترین دوران را پشت سرگذاشت. تیم او خوب نمی توانست نتیجه گیرد و گذشته از آن مشکلات داخلی هم باعث شده بود تا روز به روز انتقاد از انریکه زیاد شود و همه او را شایسته مربیگری در ابی-اناریها ندانند.

انریکه مدام در حال تغییر دادن ترکیب تیمش بود و به نظر می رسید که او به شناخت خوبی از بازیکنان نرسیده است اما در چند بازی است که بارسلونا هم فوتبال زیبایی را به نمایش می گذارد و هم به پیروزی می رسد. کسب دو پیروزی پیاپی آن هم برابر تیم بزرگی چون اتلتیکو مادرید اصلا آسان نیست. شاگردان دیگو سیمئونه آنقدر قوی هستند که در فصل جاری سه بار برابررئال مادرید به پیروزی رسیده اند اما آبی-اناریها برای دومین بار پیاپی در دو هفته اخیر است که برابر اتلتیکو مادرید به پیروزی می رسند و ثابت می کنند که دوران بحران را پشت سرگذاشته اند.

بارسلونا بعد از جدایی گواردیولا یک مشکل اساسی داشت و آن اینکه مالکیت توپ این تیم زیاد فایده نداشت و این تیم نمی توانست به گل برسد. آبی-اناریها در دوران لوئیس انریکه هم با چنینی مشکل مواجه شده اند. به عنوان مثال این تیم در دیدار برابر رئال سوسیداد مالکیت توپ و میدان را به کلی در اختیار داشت اما نتوانست به گل برسد و در نهایت هم این شاگردان دیوید مویس بودند که با یک گل بازی را به سود خود به پایان رساندند. این یک چالش جدی برای انریکه بود. او در دیدار برابر اتلتیکو مادرید هم با چنین مشکلی مواجه شد اما گل دقیقه 85 لیونل مسی باعث شد تا آبی-اناریها پیروزی ارزشمندی را به دست آوردند تا با امیدواری بیشتری پای به دیدار برگشت گذارند.

انریکه در اظهار نظری درست و بجا تاکید کرد که تنها پیروزی می تواند فضای موجود در بارسلونا را آرام کند. این سخن او بسیار درست است. پیروزی نشان می دهد که آبی-اناریها در مسیر درستی گام برمی دارند. این دومین پیروزی برابر تیم بزرگی چون اتلتیکو مادرید است. اتلتیکو مادرید با دیگو سیمئونه نه تنها از بهترین تیم های حال حاضر فوتبال اسپانیا است بلکه از آماده ترین تیم های فوتبال اروپا هم هست و صعود به فینال لیگ قهرمانان اروپا در فصل قبل هم گویای همه چیز است.

دیدار بارسلونا برابر اتلتیکو مادرید یک نکته دیگر را هم روشن کرد و آن اینکه ستاره های افول کرده بارسلونا در حال بازگشت به روزهای اوج خود هستند. مدتها بود که بازی خوبی را از آندرس اینیستا  ندیده بودیم اما او در دیدار برابر اتلتیکو مادرید بازی زیبایی را به نمایش گذاشت و این بهترین خبر برای آبی-اناریها است. لیونل مسی و ایوان راکتیچ هم نشان دادند که همان بازیکنانی خواهند شد که هواداران دوست دارند.

نکته جالبی که در دیدارهای اخیر بارسلونا به چشم می آید به ثمر نشستن تلاش این تیم در مالکیت توپ است. یکی از جدی ترین مشکلات آبی-اناریها در دو سال اخیر این بوده است که آنها اگر چه مالکیت توپ را در اختیار  می گیرند اما این مالکیت توپ نتیجه منفی دارد و آنها در نهایت نمی توانند از آن استفاده کنند. به نظر می رسد که انریکه در حال حل کردن این مشکل است. آندرس اینیستا،ایوان راکتیچ و لیومل مسی می توانند نقش کلیدی در این موضوع داشته باشند. لیونل مسی با حرکت زیاد به کنارها و همکاری با دنی آلوس می تواند خطرناک از قبل باشد. این بازیکن آرژانتینی در یکی دو فصل اخیر کم تحرک تر در زمین بوده است و همین باعث افت او شده بود اما مسی در چند بازی اخیر همکاری خوبی با دنی آلوس و ایوان راکتیچ دارد و مدام در حال حرکت به کنارها است. از طرف دیگر نیمار هم با حرکات ویرانگر خود از کنارها می تواند دروازه هر تیمی را تهدید کند. آبی-اناریها با این تاکتیک می توانند تیکی تاکا را در سبک جدیدی ارائه دهند و دوباره آن را احیا کنند.

دیگو سیمئونه مربی است که سبک مورینیو را بهتر از خود استادش به نمایش می گذرد. او پی برده بود که لیونل مسی و نیمار و حتی راکتیچ این توانایی را دارند تا تیکی تاکای را با سبک جدید به نمایش گذارند و به همین خاطر هر گاه این بازیکنان صاحب توپ می شدند به سرعت چند بازیکن اتلتیکو مادرید به آنها نزدیک می شدند. این باعث شد تا توان بدنی اتلتیکو مادرید در نیمه دوم کمتر شود و این فرصت برای بازیکنان سرعتی بارسلونا فراهم شود تا ضربه نهایی را وارد کنند. بازی کردن برابر بارسلونا با این سبک سیمئونه نیاز به توان بسیار بالایی دارد و کمتر تیم های می توانند با این سبک مقاومت کنند.

در دیدار قبلی که با پیروزی سه بر یک آبی-اناریها به پایان رسید مسی همه کاره میدان بود. او به سمت راست می رفت و با حرکات ویرانگر خود خط دفاعی حریف را بر هم می زد. سیمئونه در جام حذفی تلاش کرد تا از ابتدا مسی را زیر نظر گیرد. او به تورس و گریزمان دستور داده بود تا مانع از حرکت دنی آلوس و بوسکتس شوند تا ماریو سوآرس و سکویرا با خیال راحت مراقب مسی باشند. اتلتیکو مادرید داشت به هدف خود نزدیک می شد اما آن ضربه پنالتی همه چیز را تغییر داد و مالکیت توپ بارسلونا این بار هم جواب داد.

هوداران بارسلونا با این پیروزیهای روحیه بخشی که به دست می آوردند به آینده امیدوار می شوند. لوئیس انریکه دوباره در ترکیب خود دست نبرد و این نشان می دهد که او به ترکیب اصلی خود رسیده است. بارسلونا به سبک جدیدی از تیکی تاکا نزدیک می شود و مالکیت توپ این تیم در حال جواب دادن است.

این دیدار برای دو تیم بسیار سخت بود. بارسلونا هر چند مالکیت توپ زیادی نسبت به حریف داشت اما نتوانست موقعیت های زیادی را خلق کند و این نشان می دهد که اتلتیکو مادرید در کارهای دفاعی بسیار خوب است اما از طرف دیگر هم باید این را در نظر گرفت که بارسلونا هر چند حملات زیادی داشت اما دروازه این تیم برابر تیمی که روی ضد حملات تبحر خاصی دارد تهدید نشد و این نوید خوب دیگری برای انریکه است چرا که نشان می دهد خط دفاعی این تیم هم با تمرکز بیشتر و بالاتری بازی می کند. بارسلونا اگر به همین منوال ادامه دهد می تواند به روزهای اوج خود برگردد.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
جامع ترین سایت هواداران بارسا در ایران | آخرین اخبار بارسلونا را با ما دنبال کنید ...
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    از قالب جدید راضی هستید ؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 222
  • کل نظرات : 13
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 29
  • آی پی دیروز : 25
  • بازدید امروز : 63
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 63
  • بازدید ماه : 66
  • بازدید سال : 75
  • بازدید کلی : 12,093